De analyse en aanbevelingen van Oxfam voor gendergelijkheid in de cacao-sector voor Mars, Mondelez en Nestle

Mars, Mondelez, Nestle: doe meer voor de rechten van vrouwen in jullie productieketen in de cacaosector. Dat was de dringende vraag die Oxfam en duizenden sympathisanten stelden tijdens de Behind the Brands-campagne in 2013. Dit rapport helpt beoordelen of de bedrijven effectief hun publieke engagementen nakomn.

In de lente van 2013 lanceerde Oxfam Behind the Brands: een campagne die er bij voedsel- en drankgiganten op aandringt om meer te doen voor gelijke rechten en een gelijke behandeling van de vrouwen in hun productieketen. Behind the Brands richt zich hierbij op Mars, Mondelez en Nestle. Samen zijn deze 3 bedrijven goed voor bijna 30% van alle cacao in de wereld. Oxfam spoort hen met deze campagne aan om inspanningen te doen om de hardnekkige ongelijkheid en discriminatie van vrouwen aan te pakken bij hun toeleveranciers van cacao.

Beloftes voor gendergelijkheid

Tegen april 2013 kwamen Mars, Mondelez en Nestle alledrie naar buiten met engagementen om studies uit te voeren naar de impact op vrouwenrechten in hun productieketen. Ze beloofden ook om duidelijke actieplannen te publiceren om de problemen aan te kaarten die uit deze studies zouden blijken. Oxfam reageerde dat deze engagementen een belangrijke stap waren in de goede richting.

Evaluatie na 1 jaar

Nu, meer dan 1 jaar later, heeft Oxfam de opdracht gegeven voor een onafhankelijke studie naar de vooruitgang die Mars, Mondelez en Nestle maken. Dit rapport houdt een analyse in van 4 studies naar de impact op gendergelijkheid en een analyse van actieplannen die gepubliceerd werden voor Ivoorkust (Mars, Mondelez en Nestle) en Ghana (enkel Mondelez)

Publicatiedatum: 
31/10/2014
Download (1.75 MB)