e5 en Oxfam halen al 20 jaar samen kleding op voor tweedehandsverkoop

01/03/2022

e5 en Oxfam België organiseren sinds 2002 twee keer per jaar samen inzamelacties van gebruikte kleding. Die wordt na selectie verkocht in de tweedehandswinkels van Oxfam België waarvan de opbrengst naar Oxfam-projecten wereldwijd gaat.  

Ook dit jaar roepen e5 en Oxfam mensen op om van 2 tot 15 maart kleding te schenken die ze niet meer gebruiken. Wie schenkt, krijgt in ruil een aankoopcheque van € 12,5 bij e5. Op die manier zetten e5 en Oxfam België mensen aan om hun oude spullen te hergebruiken. De ruim 700.000 kilo opgehaalde textiel wordt na selectie door Oxfam te koop aangeboden in zijn tweedehandswinkels en zijn recent opgestarte pop-ups voor mensen die het moeilijk hebben om aan goede winterkleding te raken.  

Internationale solidariteit 

De ingezamelde spullen worden eerst gesorteerd en dan in Oxfam-tweedehandswinkels aan democratische prijzen verkocht. De opbrengst gaat naar Oxfam-projecten wereldwijd. Op die manier is e5 al 20 jaar lang een steunpilaar voor de tweedehandssector van Oxfam België. De kleding die via de acties met e5 wordt verzameld, is van veel betere kwaliteit dan wat er in het algemeen wordt geschonken. Dat laat Oxfam toe om een betere kwaliteit aan te bieden in zijn tweedehandswinkels dan wat er op de doorsnee tweedehandsmarkt te vinden is. In 2021 verkocht Oxfam voor 2 miljoen euro aan textiel in haar tweedehandswinkels. 

Sinds vorig jaar biedt Oxfam de ingezamelde kleding ook aan in zijn pop-ups Die worden georganiseerd in buurten waar mensen in moeilijkere omstandigheden leven zoals in Anderlecht en de Antwerpse Seefhoek. Zij krijgen er kwalitatieve winterkleding aangeboden voor € 3 per kilo. Voor de inkleding van die winkels kon Oxfam ook rekenen op de steun van e5 dat de nodige winkelrekken schonk. 

Investeren in sociale economie 

Alle spullen die de acties met e5 opleveren, worden eerst gesorteerd. Dat gebeurt bij Yunus, het sorteercentrum van Oxfam België. Om dat werk te doen, neemt Oxfam mensen aan uit de sociale economie. Zij krijgen tijdens de sortering en de verkoop van textiel verschillende basiscompetenties aangeleerd rond taalenopleiding Op die manier kunnen zij het gat dichten dat hen belet om werk te vinden in het reguliere arbeidscircuit.   

Goed voor het klimaat 

Via deze samenwerking – die elk jaar in maart en in september plaats vindt - willen e5 en Oxfam meer mensen inspireren om kleding een nieuw leven te geven en zelf ook tweedehands te kopen. Tweedehands shoppen heeft een positief effect op het klimaat. Hoe minder nieuwe kleren gemaakt worden, hoe beter voor het milieu! 

Volgens Labfresh* wordt in België elk jaar 170.000 ton textiel gedumpt (ofwel 14,8 kg per persoon) - dat is het equivalent van meer dan 4.000 vrachtwagenladingen. Daarmee is de Belg de grootste textieldumper van Europa. Elke Belg gooit jaarlijks gemiddeld 60 items of bijna 15 kg aan textiel bij het afval. Dat heeft een verwoestende impact op onze planeet en vergaande gevolgen voor de levensomstandigheden van miljoenen mensen. We weten bovendien dat de armste mensen het minst verantwoordelijk zijn voor de klimaatcrisis en tegelijk het zwaarst worden getroffen door droogte, overstromingen en extreme weersomstandigheden.  

 

Het goede nieuws is dat we daarnaast ook koplopers zijn in recyclage. Belgen doneren jaarlijks gemiddeld per persoon 1,5 kg kleding, voornamelijk via kledingcontainers, waarvan 1,2 kg herbruikbaar is. Maar liefst 92% van deze kleding kreeg een nieuw leven bij een nieuwe eigenaar, als poetslap of door hergebruik van de vezels. Bovendien exporteren we jaarlijks 16,7 kg textiel per persoon naar kwetsbare landen 

 

 

Noot voor de redactie: 

 

* Labfresh is een Nederlands bedrijf voor duurzame en innovatieve mannenmode. 

 

 

 

 

Contact us

Nederlandstalige pers
Belinda Torres Leclercq
0472/55.34.43
belinda.torres-leclercq@oxfam.org

Franstalige pers
Sotiris Gassialis
0494/13.56.78
sotiris.gassialis@oxfam.org

Follow us

OH-magazine
Abonneer je op het driemaandelijks magazine van Oxfam-Solidariteit, stuur een e-mail naar
oh-magazine@oxfamsol.be.

Twitter
Volg ons op Twitter