Leerlingen en leerkrachten getuigen

Enkele leerkrachten en leerlingen die meededen aan het inleefatelier Bolivia of aan het inleefatelier Mondiapolis delen hun indrukken. 

 

Marie-Anna Wirix, derdejaarsstudente leraar secundair onderwijs (aardrijkskunde en biologie), hogeschool PXL in Hasselt
"Als ik zelf later voor de klas sta, neem ik mijn leerlingen zeker mee naar Mondiapolis."
 

"Ik ben onder de indruk van het inleefatelier Mondiapolis. Hier komen erg actuele thema's aan bod. Erg sterk is ook dat er gedifferentieerd gewerkt wordt. Bijvoorbeeld de confrontatie dat leerlingen een standpunt moeten innemen en verdedigen. Dat draagt bij tot hun mondigheid. Tijdens mijn stages heb ik al rond mondialisering gewerkt en dan merk ik dat leerlingen niet beseffen waar producten vandaan komen of hoe de mensen die het maken behandeld worden. Dit ga ik dus later opnemen in mijn lessen. Ik wil hier dan ook zeker naartoe met mijn leerlingen als ik voor de klas sta. Dit atelier is een grote meerwaarde.

Lennert en Lisa, 17, 5 humane wetenschappen, Sint-Jozefcollege Torhout

Lennert: "Door het decor ben je precies echt in Bolivia. Je leeft je nog meer in door zelf mee discussie te voeren. Ik speelde een vertegenwoordiger van het ministerie van Milieu. Zo ben ik meer te weten gekomen over hoeveel bossen er worden gekapt."

Lisa: "De uitleg bij het atelier is goed en we werden goed begeleid. Wij zijn al veel met klimaatverandering bezig, maar dit geeft me een extra boost om mijn gedrag nog wat meer aan te passen."

 

Catherine Boigelot, lerares economische wetenschappen in de derde graad, Institut de la Sainte-Famille d'Helmet in Schaarbeek.
"De inleefateliers maken het verhaal veel concreter."

"De lessen economie zijn vaak te theoretisch en te klassiek. De inleefateliers maken het verhaal veel concreter. De scenario's blijven echt nazinderen bij mijn leerlingen, zoals het rollenspel waarbij je je inleeft in een persoon die niet genoeg middelen heeft om zijn gezin te onderhouden."

 

Sacha (midden links) en Lilas (rechts), 16 jaar, Freinetschool Decroly in Ukkel
"Ik vond het rollenspel geweldig."

Sacha: 

"We hebben allemaal al wel gehoord over globalisering maar hier worden concrete voorbeelden gegeven waardoor je begrijpt hoe het eraan toegaat in die geglobaliseerde wereld. Bijvoorbeeld de fiches over de multinationals, hun winsten en de arbeidsomstandigheden, dat maakt veel duidelijk."

Lilas : 
"Het decor is erg leuk. Er zijn heel wat dingen die we thuis hebben maar we beseffen niet waar die precies vandaan komen. Ik vond het rollenspel geweldig. Op die manier kan je beter de verschillende standpunten begrijpen." 

 

Christian Selleslag, lector economische vakken in de lerarenopleiding van de Hogeschool Thomas More in Mechelen
"Mondiapolis vind ik heel boeiend en goed voorgesteld."

"Ik ben gekomen voor het inleefatelier Mondiapolis. Daar zie je hoe multinationals mensen uitbuiten. Ik wil dat studenten zich daar meer bewust van zijn, want ze kopen bij H&M en Primark en ze hebben de nieuwste gsm-toestellen. Ik wil hen het ethische aspect van dit verhaal laten zien, zodat ze zich bewust zijn van de gevolgen van hun aankopen en hun consumptiegedrag aanpassen. Mondiapolis vind ik heel boeiend en goed voorgesteld. Ik kom hier graag naartoe met mijn studenten."