Mediacoördinator

Oxfam is een wereldwijde ontwikkelingsorganisatie die de kracht van mensen samen brengt tegen armoede en ongelijkheid. Bij een ramp of conflict redden we levens en helpen we mensen om weer in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. En we voeren campagne zodat arme mensen invloed krijgen op de lokale en mondiale beslissingen waar ze de gevolgen van ondervinden.

Om onze stem tegen armoede en ongelijkheid luider te laten klinken werken ook samen met de pers. Om dat werk in België te versterken is Oxfam-Solidariteit op zoek naar een mediacoördinator.

De mediacoördinator zorgt er voor dat de positie van Oxfam als bij relevante nationale media versterkt wordt en de redactionele aandacht zowel in Franstalig als in Nederlandstalig België van Oxfam’s prioritaire thema’s en acties toeneemt.

 

Jouw functie:

Het Belgische publiek informeren, sensibiliseren en engageren over thema’s als armoede en ongelijkheid, de klimaatverandering, voedselzekerheid en migratie is de opdracht van het departement Publiekswerking bij Oxfam-Solidariteit. Je maakt deel uit van het managementteam van het departement en werkt tegelijk ook nauw samen met andere departementen.


Je taken:

  • Je ontwikkelt een strategie en aanpak om de positie van Oxfam als “thought leader” bij relevante nationale media te versterken.
  • Je bent verantwoordelijk voor het bouwen van langetermijn relaties met strategische mediacontacten en key influencers. Op die manier creëer je opportuniteiten voor interviews en opiniestukken.
  • Je bent de contactpersoon binnen de organisatie voor journalisten en zorgt dat vragen door de betreffende interne verantwoordelijke of thematische expert worden opgevolgd. Regelmatig treed je zelf op als woordvoerder.
  • Je staat in voor de productie, verzending en opvolging van persmaterialen (persberichten, nota’s, getuigenissen, beeldmateriaal etc.) in samenwerking met de thematische experts en met de communicatiedienst.
  • Je staat in voor de organisatie van persconferenties, briefings, live interviews en terreinreizen wanneer noodzakelijk.
  • Je zet de dagelijkse monitoring op van online en print nieuwskanalen en deelt de belangrijkste resultaten met de interne en externe betrokkenen.
  • Je maakt een regelmatige analyse op van Oxfam’s performantie in de media, brengt daarvan verslag uit en brengt daarbij actief voorstellen aan tot verbetering.
  • Je onderhoudt relaties met mediacollega’s binnen de Oxfam-confederatie via de relevante werkgroepen.
  • Je stemt de mediakalender af met de bredere communicatiekalender van de organisatie en zorgt zo voor optimale consistentie tussen verschillende communicatiekanalen en een grotere externe impact. 
  • Je bouwt de media database verder uit en houdt die up-to-date met contacten van zowel mainstream pers, relevante gespecialiseerde media als andere influencers (netwerken, organisaties en social influencers).
  • Je werkt een strategie uit voor en beheert het Twitter-kanaal van de organisatie als deel van de thought leadership- en mediastrategie. Je bouwt hier specifiek expertise over op bij interne verantwoordelijke en thematische experts. 
  • Je speelt een rol bij het reputatiemanagement van Oxfam in de Belgische pers. Je identificeert mogelijke risico’s en bedreigingen.


Jouw profiel:

  • Je hebt een diploma in journalistiek, communicatie en/of marketing of hebt in vergelijkbare jobs al heel wat ervaring opgedaan.
  • Je kan minimum 3 jaar succesvolle ervaring voorleggen in het werken met journalisten, verschillende media en influencers.
  • Je hebt ervaring met woordvoerderschap.
  • Het Belgische medialandschap, zowel langs Nederlandstalige als langs Franstalige kant, kent voor jouw weinig geheimen.
  • Je geschreven en mondelinge communicatie in zowel Nederlands, Frans als Engels is vlekkeloos.
  • Je bent vertrouwd met de werking van geschreven, audiovisuele en digitale persorganen. 
  • Je weet hoe een goede news story verteld wordt en wat nieuwswaardig is in de huidige context van gefragmenteerde media. 
  • Je bent in staat om zowel kritisch als analytisch te denken. Je kan complexe informatie vertalen in duidelijke en heldere teksten.
  • Je beschikt over de nodige rapporteringsskills.
  • Je kan je werk efficiënt organiseren en houdt van samenwerken in een team. 
  • Je bent bereid om buiten de uren en tijdens het weekend standby te zijn voor contacten met journalisten.
  • Je beschikt over een goede kennis van de belangrijkste Oxfamthema’s en van de NGO-sector.
  • Je deelt de waarden van onze organisatie.

 

Oxfam biedt jou:

  • De kans om deel uit te maken van een wereldwijde organisatie met collega’s in binnen- en buitenland en een uitgebreid internationaal netwerk.
  • Je talent delen met Oxfam betekent werken voor een koploper in het veld van ontwikkelingssamenwerking en een rol spelen bij grote, inspirerende veranderingen in de wereld. Je maakt deel uit van een gemotiveerd team, dat zich verbonden voelt door de missie.
  • Voltijds contract (38u) van onbepaalde duur
  • Werkplaats: Oxfam-Solidariteit, Vier-windenstraat 60, 1080 Brussel;
  • Maandelijks brutosalaris: min. 2.456,70 - max. 4.165,24 € (voor 30 jaar nuttige ervaring), 13de maand,  maaltijdcheques, groepsverzekering en 5 extralegale verlofdagen;
  • Indiensttreding: zo snel mogelijk.

 

Ben jij de persoon die we zoeken?

Stuur je cv en motivatiebrief vóór 4 juli 2019 naar OBE.jobs@oxfam.org met de vermelding van “Naam Voornaam + Mediacoördinator”.

Voor Oxfam zijn gelijke kansen belangrijk. Kandidaten worden geselecteerd op basis van hun kwaliteiten en vaardigheden, ongeacht leeftijd, afkomst of geslacht.

Oxfam engageert zich ertoe om het welzijn van kinderen, jongeren en volwassenen te beschermen en te bevorderen en verwacht van al haar medewerkers en vrijwilligers dat zij dit engagement delen door gemeenschappelijke waarden en een gedragscode (meer info: https://www.oxfam.org/en/explore/how-oxfam-fights-poverty).

 

 

 

Flickr date taken: 
donderdag, 13 juni, 2019 t/m donderdag, 4 juli, 2019