Oxfam en telemarketing

15/07/2021

Misschien werd je al eens telefonisch gecontacteerd in naam van Oxfam. Zo’n telefonisch gesprek is voor ons van essentieel belang om met jou in contact te komen en je te informeren over ons werk overal ter wereld, en hoe je dat kunt steunen. Hier lees je hoe en waarom we telemarketing gebruiken.

Wie contacteren we per telefoon?

Wij nemen alleen contact op met mensen die belangstelling hebben getoond voor onze activiteiten. Mensen die bijvoorbeeld een gift hebben gedaan, een petitie ondertekend of ons meer informatie gevraagd over een legaat.

Wie zijn onze call agents?

We werken samen met twee vertrouwde partners met meer dan 10 jaar ervaring op de teller. Ze zijn geselecteerd op hun professionalisme en hun unieke inzet voor non-profitorganisaties. De call agents die namens ons bellen, worden door Oxfam België opgeleid, zodat ze met kennis van zaken over onze projecten kunnen praten.

Wat zijn de voordelen van een telefonisch contact?

Telefonisch contact biedt de mogelijkheid tot uitwisseling en dialoog, in tegenstelling tot papier of e-mail. Zo kunnen we meer te weten te komen over waarom iemand in Oxfam geïnteresseerd is en wat hij van ons verwacht.

We kunnen ook bespreken hoe we dit engagement kunnen voortzetten, bijvoorbeeld met een voorstel om ons maandelijks te ondersteunen of het bedrag aan te passen. Financiële steun van ons publiek is goed voor een derde van onze inkomsten en dus noodzakelijk om onze projecten wereldwijd uit te voeren.

Via de telefoon kunnen we onze achterban persoonlijk te bedanken hen beter leren kennen.

Hoe kunnen we er zeker van zijn dat de oproep van Oxfam komt?

We bellen enkel met de volgende nummers: 02 526 59 25, 02 880 11 84, 02 880 11 85 en 02 891 43 18. Je zal nooit gecontacteerd worden via een ander nummer of een mobiel telefoonnummer. Gebeurt dat wel, dan gaat het om een frauduleuze oproep.

Als je twijfels hebt over een telefoontje dat je hebt ontvangen, neem dan contact op met onze dienst Donor Care op 02 501 67 33 en vermeld het telefoonnummer dat jou heeft gecontacteerd.

Wat zijn de regels die onze partners moeten respecteren?

De mensen die voor Oxfam werken als call agents zijn onze ambassadeurs. Ze moeten altijd beleefd zijn en een “nee” aanvaarden zonder aan te dringen.

Oxfam-Solidariteit is lid van de Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (VEF). We volgen de Ethische Code en het Handvest voor de Directe Dialoog. We werken volgens de Richtlijn voor het werven van schenkers met een Europese domiciliëring.

We eisen van onze partneragentschappen en call agents dat ze deze teksten kennen en respecteren.

Waarom vragen jullie mijn rekeningnummer?

Je rekeningnummer hebben we nodig om een domiciliëring (SDD-mandaat) met je bank op te starten. Oxfam stuurt deze informatie en je persoonlijke gegevens onder strikte voorwaarden door naar de bank om zo de maandelijkse schenking te kunnen opstarten.

Na het telefoongesprek ontvang je een schriftelijke bevestiging met alle details. Je hebt nog tijd om je mandaat te wijzigen of stop te zetten. Pas na deze bedenktijd sturen wij het door naar je bank.

Je kunt je mandaat op elk moment wijzigen of stopzetten via OBE.fundraising@oxfam.org of een telefonisch via 02 501 67 33.

Kan ik mijn rekeningnummer veilig communiceren aan telefoon?

Het IBAN-nummer alleen geeft een persoon of organisatie niet het recht om geld van je rekening te halen. Om dit mogelijk te maken, moet je ook een domiciliëringsmandaat ondertekenen (zie hierboven).

Pas als je dit mandaat ondertekent, geef je een welbepaalde persoon de machtiging om je voor een welbepaald bedrag te debiteren.

Door enkel je IBAN-nummer te geven, kan niemand geld van je bankrekening halen. Automatische afschrijvingen zijn aan bepaalde regels onderworpen. Er is dus geen risico verbonden aan het verstrekken van je IBAN-nummer.

Vragen of opmerkingen?

Met vragen of opmerkingen over telemarketing, kan je ons contacteren op 02 501 67 33.