Methodologie

Ontwikkelingseducatie wil het gedrag van mensen veranderen, zodat ze meehelpen aan de bouw van een meer solidaire wereld. De inleefateliers zijn ontwikkeld met dit doel in het achterhoofd.

De inleefateliers zijn niet alleen een doeltreffende maar ook een eigenwijze manier om leerlingen iets bij te brengen. Door de praktijkgerichte voorbeelden en de verschillende soorten opdrachten worden ze actief betrokken. Problemen die op het eerste gezicht nogal ver van ons bed lijken, benaderen we op een persoonlijke, ietwat speelse manier. Het decor en het didactisch materiaal spelen een belangrijke rol in het interactieve proces.

Ontdekken en ervaren

Wat je ervaart, onthoud je beter. Onder dat motto worden deelnemers voor een probleem geplaatst waarvoor ze zelf actief op zoek gaan naar oplossingen. Ze worden uitgedaagd het probleem te analyseren, erover na te denken en een eigen mening te vormen. Tijdens dit parcours worden alle zintuigen geprikkeld. Zo kunnen deelnemers bijvoorbeeld een lokaal drankje proeven, een audiovisuele montage bekijken of sfeergeluiden horen. Het unieke, levensechte decor draagt bij tot de inleving en de zinnelijke ontdekkingstocht.

De spelsituatie spoort de deelnemers aan op zoek te gaan naar de oorzaken en gevolgen van bepaalde problemen. Ze moeten overgaan van een analyse op microniveau naar macroniveau. In deze fase stellen ze zich vragen als: Welke politieke, economische en sociale actoren spelen een rol in deze situatie? Wat zijn de machtsverhoudingen? Wat is de relatie tussen ons gedrag hier in België en het leven van mensen in het globale zuiden?

Voor en na

Om de workshop en bijhorende bewustmaking te doen slagen, is het belangrijk dat je de deelnemers grondig voorbereidt. Bezoekers die goed voorbereid aan het atelier beginnen, kunnen zich beter inleven en de situatie grondiger analyseren. En na het atelier? Om een positieve wending te geven aan de problemen die in de ateliers aan bod komen, kan je nadien aan de slag met enkele laagdrempelige alternatieven die een wereld van verschil kunnen maken. Of waarom je uitstap niet uitbreiden tot een klastraject en op bezoek gaan bij een van onze partners? 

Ontdek onze klastrajecten